Nova Gorica

Železniška postaja

Železniška postaja stoji tik ob italijansko-slovenski meji, na zahodnem robu mestnega jedra Nove Gorice. Najpomembnejši postajni kompleks Bohinjske proge na območju sedanje Republike Slovenije je od leta 1996 vpisan v register nepremične kulturne dediščine. Širokopotezno zasnovan kolodvor je bil zgrajen za potrebe Bohinjske proge, ki se je gradila med letom 1900 in 1906, kot severni oziroma drugi kolodvor mesta Gorice in je obsegal postajno poslopje in tehnični center vleke za oskrbo parnih lokomotiv za promet po geografsko zahtevni progi.

Besedilo in fotografije: Katja Kosič

Železniška postaja Nova Gorica na Trgu Evrope, ki je pomensko stičišče dveh mest in več kultur
Hodnik vhodne veže po obnovi leta 2024-2025; avtor: konservatorka ZVKDS Katja Kosič

Tehnični center je veljal za enega največjih v tedanji Avstriji, saj je moral zagotoviti nemoteno vožnjo parne vleke na gorski progi velikih vzponov. Po prvi svetovni vojni je postaja pripadla Italiji, med  leti 1943 in 1945 Nemčiji. Po koncu druge svetovne vojne je bilo območje del Cone A Julijske Krajine pod Zavezniško vojaško upravo, od podpisa Pariške mirovne konfrence 1947 je železniška postaja prešla pod Jugoslavijo do leta 1991. Od izgradnje se je železniško poslopje zaradi pisane in bogate zgodovine večkrat spremenilo. Postaja Görz Staatsbahnhof se je preimenovala v Gorizia Nord leta 1919, leta 1923 v Gorizia Montesanto, leta 1945 pa v Nova Gorica.

Zaključno postajališče tramvaja Gorice (Postaja Monte Santo). Na strehi osrednjih stolpičev glavne fasade, ob vznožju drogov, še stojita litoželezna krilata kolesa- simbol kkStB- Cesarsko-kraljeve državne železnice, vir: PANG; datum: l. 1930

Podolžna simetrična dvonadstropna stavba s prizidanim parom pritličnih stranskih traktov je zasnovana v maniri baročnih palač. Zgrajena je v neorenesančnem slogu, obogatenim s secesijskimi štukaturnimi dekoracijami. Njen avtor je dunajski arhitekt Robert Seelig, ki je zasnoval tudi končno železniško postajo Bohinjske proge na Campu Marziu v Trstu in palačo državne železnice v Lincu.

V veličastnem kompleksu se prepletajo edinstvene arhitekturne rešitve in tipski elementi avstrijske tehniške dediščine iz začetka 20. stoletja. Kolodvor oblikovno in dimenzijsko odstopa od  manjših vaških postaj Bohinjske proge, ki so izdelane po ponovljivih tipskih načetih in v poenotenem  »alpskem slogu«. Majhni detajli iz litega železa izdelani v livarski delavnici Rudolph Philip Waagner, kot so ograje glavnih stopnišč, nastavek za čistit čevlje,  spodnji deli odtočnih meteornih cevi opominjajo na enovito oblikovanje Cesarsko-kraljeve državne železnice.

 

Obnovljen Trg Evrope

V sklopu projekta »Nadgradnja železniške infrastrukture na območju železniške postaje Nova Gorica« se je na osnovi načrtov biroja Sadar + Vuga d.o.o. izvedla prenova osrednjih prostorov pritličja postajnega poslopja v delu, ki ga uporabljajo službe Slovenskih Železnic,  javnih sanitarij in poškodovanih ometov fasad v območju pritličja. Obnovila se je tudi dolga peronska nadstrešnica oprta na kaneliranih litoželeznih stebričkih s korintskimi kapiteli iz italijanskega obdobja. Ob objektu je nastal nov otočni in bočni peron z nadstrešnicami ter sodobni podhod.

V notranjščini se je restavratorsko obnovila osrednja vhodna veža, na novo uredila čakalnica za potnike, prenovila pisarna prodaje vozovnic in prostore signalnovarnostnih in telekomunikacijskih naprav.

V vhodni veži, ki je edini primer pozno secesijskega ambienta v  sicer modernističnem mestu Nova Gorica, se so restavrirale historične lesene stenske obloge, betonske heksagonalne talne ploščice z rombastim geometrijskim vzorcem in bogato oblikovana litoželezna stebra. Med sondiranjem ostenja se je odkrila poslikana stropna dekoracija in bordura v zgornjem delu sten veže, ki je nastala po prvi svetovni vojni, ker je bil objekt poškodovan in so ga italijanske oblasti obnovile. Utrdila in lokalno rekonstruirala se je na novo odkrita geometrijska stenska poslikava, ki vključuje vzorec šahovnice in stilizirane cvetlične motive s pravokotnimi polji, v katerih so se utrdili fragmenti napisa v italijanščini.

Novice

Relevantne informacije za lastnike zbrane na enem mestu.

9. 10. 2024

Marijino znamenje, Radlje ob Dravi

PREBERI
5. 8. 2024

Vabilo na Romanje k Fari – dediščinski pohod po sledovih pivških cerkva

PREBERI
5. 4. 2024

Lesen strop iz cerkve sv. Petra

PREBERI

Išči po strani ZVKDS