Iskalnik

Kontakt

RSSInstagram

Prijavite se na Občasnik

Privoščite si dobro čtivo in spoznajte našo kulturno dediščino!
Za vas pripravljamo vsebine s področja varstva, zakonodaje, razstav, publikacij in domačih ter mednarodnih projektov.

Most na Soči, Restavriranje Kraljevih slik

Leta 2017 smo dobili v delo oltarni sliki Blagoslov sv. Valentina in Mater božjo, sliko Krst v Jordanu ter 22 monumentalnih slik s prizori iz življenja sv. Lucije in Križevega pota. Vse so delo Toneta Kralja, ki je leta 1927 začel načrtovanje likovne opreme in obnovo močno poškodovane župnijske cerkve sv. Lucije v kraju Sv. Lucija, današnjem Mostu na Soči.

Z letošnjim letom zaključujemo s konserviranjem-restavriranjem obsežne serije slik na platnu. Glavna problematika slik je bila deformacija in preperelost nosilcev zaradi pritrjenosti na neprimerne podokvire, ki so ogrožali slikovne sloje.

Letve podokvirov so počene ali naknadno prilagojene arhitekturnim nišam, kamor so slike nameščene.

Podokviri so zdelani preprosto, kot okviri, na katere se pritrdijo slike.

Podokviri so močno črvojedni ali tako zelo uničeni, da so letve v preteklosti že nadomestili z novimi.

Zaradi vlage so se med podokvirom in sliko razvile plesni, ki so ogrozile nosilec slike.

Med spodnjimi letvami podokvirov in slikami so se nabrale nečistoče, ki ogrožajo nosilec slike.

 

Za ohranitev slikarjevega opusa je bila zamenjava nestabilnih podokvirov nujna. Novi podokviri so narejeni tako, da ustvarjajo distanco med sliko in letvami podokvira ter vsebujejo sistem zagozd, s katerimi je mogoče uravnavati napetost nosilca.

Nov podokvir na zagozde je ojačan in ima na prednji strani letev distančni rob.

 

Stabilen klasičen podokvir zagotavlja sliki osnovno zaščito pred propadanjem. Zaščita hrbtišča pa pomeni njeno preventivno varovanje. Ker smo med restavriranjem slik s prizori iz življenja sv. Lucije ugotovili, da z ustaljenim načinom montaže zaščite hrbtišča ne izpolnjujemo v celoti načela kons.-rest. etike, je mizar razvil nov sistem podokvirov. Zaščito hrbtišč je vgradil v osnovno konstrukcijo podokvira.

Izpopolnjen zagozdni podokviri vsebuje zaščito hrbtišča slike, ki preprečuje nalaganje nečistoč na hrbtišče slike in blaži klimatske spremembe.

 

Kons.-rest. posegi na Kraljevih slikah z nelakirano barvno plastjo, ponekod ob robovih z močno preperelim platnom in neprimernimi podokviri so zahtevali drugačne pristope pri odstranjevanju nečistoč z barvne plasti, sanaciji nosilca in izdelavi podokvirov, kot smo jih vajeni. Zato je bilo pri delu potrebne nekaj iznajdljivosti in inovativnosti. Po zaključenih konservatorsko-restavratorskih posegih na slikah je postala Kraljeva paleta izrazitejša. Z montažo slik na prvotno mesto postaja zasnovana in likovno komponirana slikarska oprema cerkve ponovno enovita. Zlasti tankočutna je usklajenost monumentalnih slik s freskami, ki se lepo dopolnjujejo.

Montaža slik na prvotno mesto.

Stanje slike Umirajoča sv. Lucija iz cikla 8 slik z motivi iz življenja sv. Lucije pred kons.-rest. posegom in po njem.

Stanje slike Blagoslov sv. Valentina pred kons.-rest. posegom in po njem.

Stanje slike Mati božja pred kons.-rest. posegom in po njem.

Stanje slike Krst v Jordanu pred kons.-rest. posegom in po njem.

Stanje slike I. postaje Križevega pota pred kons.-rest. posegom in po njem.

© 2015 ZVKDS, VSE PRAVICE PRIDRŽANE